5 vragen

1  ‘Mindfulness is zweverig.’

Mindfulness is niet zweverig. Mindfulness is een training om je aandacht te leren richten. Je aandacht te houden bij het hier en nu. Niet in gedachten telkens af te dwalen naar iets wat vorige week niet prettig verliep of over volgende week te lopen piekeren wanneer je een presentatie hebt of een andere belangrijke gebeurtenis.

2  ‘Help mijn buurvrouw/schoonzus doet ook mee.’

Ameland is een kleine gemeenschap. Het kan zijn dat je buurvrouw of schoonzus zich opgeeft. Waarschijnlijk heeft zij dan toch een bepaalde interesse in het onderwerp, anders geef je je niet op. Ik weet dat het soms ook een belemmering kan zijn om de cursus te gaan doen. Het enige wat ik hierin kan adviseren is om het bespreekbaar te maken, of met de bekende zelf en/of met mij als trainer. Mocht er erg veel belangstelling zijn, dan moet ik toch een tweede groep starten. Dus mocht de aanwezigheid van een bekende een onoverkomelijk probleem zijn, dan kunnen we kijken of hier een mouw aan te passen is.

3  ‘Het is een een groep en dat is niets voor mij.’

Het is inderdaad in een groep van ongeveer zes tot acht personen. Het is echter geen ‘therapiegroepje’ maar een trainingsgroep. Door het delen van ervaringen in de groep leer je van elkaar…. herkenning. Het is echter niet zo dat je moet delen, je mag. Daarnaast spreken we met elkaar af wat in de groep besproken wordt, in de groep blijft. Een ander regel is dat deelnemers onderling geen adviezen aan elkaar gaan geven. Die adviezen komen vaak uit een goed hart, maar zijn veelal niet mindful.

4  Hoe gaat het in zijn werk na de kennismaking/introductieles?

In de introductieles/kennismakingsles zal ik uitleggen wat mindfulness is en je laten ervaren hoe de achtweekse cursus is opgebouwd. Daarna kun je beslissen of je je op wilt geven voor de cursus. Doe je dit, dan vraag ik je om een aanmeldingsformulier in te vullen. Daarna hebben we telefonisch contact om eventuele vragen en/of onduidelijkheden nog te beantwoorden.

5  “Ik krijg huiswerk mee en ik heb het al zo druk. Daar heb ik geen tijd voor.”

Bovenstaande uitspraak is misschien net de reden waarom je een mindfulnesstraining wil gaan doen. Je traint je ‘aandacht’ tijdens de mindfulnesstraining en zoals alles in het leven, zul je moeten oefenen om iets je eigen te maken. Als je je buikspieren wilt trainen dan is het ook nodig om  dagelijks/ aantal keren per week buikspieroefeningen te doen. Wil je je aandacht leren richten, dan zul je dit ook moeten oefenen. Het beste resultaat behaal je door deze oefeningen dagelijks te doen. Je zult dus van mij ook huiswerk mee krijgen, waar je dagelijks tijd voor moet maken voor het beste resultaat. Maar het zal je geen uren per dag gaan kosten.