Stress, wat kan mindfulness betekenen

Stress…..

Je lichaam ervaart een stressreactie zodra er iets is wat voelt als een bedreiging, gevaar. Je alarmsysteem gaat als het ware af. Vanuit de oudheid hebben we geleerd om situaties te beoordelen om te kijken wat we ermee moeten. Beoordeel je iets als gevaarlijk dan heb je van oudsher drie mogelijke reacties: vechten, vluchten of bevriezen.

In je lichaam gebeurt er op dit soort momenten van alles, er worden namelijk verschillende stresshormonen geproduceerd waarvan de bekendste adrenaline is. Deze stresshormonen brengen je lichaam en geest in een opperste staat van alertheid, zodat je kunt vechten, vluchten of bevriezen. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk gaat omhoog, je gaat vaker/dieper ademhalen en je spierspanning neemt toe.

Deze reactie van je lichaam op iets wat als bedreigend of gevaarlijk wordt ervaren, is niet fout. Het heeft ons veel goeds gebracht. Vroeger kwamen we daadwerkelijk apen en beren tegen en moesten we zorgen dat we deze ontmoetingen overleefden. Daar heeft onze stressreactie ons bij geholpen en deze heeft ons beschermd.

Tegenwoordig komen we veel minder daadwerkelijk levensbedreigende situaties tegen, maar ons leven is sneller, drukker en voller geworden. We moeten meer situaties bekijken en beoordelen. We zien eerder apen en beren (lees: bedreigende situaties) door de hectiek van de dag.

Daarnaast kan het alarmsysteem gevoeliger staan afgesteld waardoor het eerder afgaat.

Je lichaam en geest staan heel frequent of misschien in jouw geval wel vrijwel continu in staat van paraatheid, in de alarmfase, wat maakt dat de spiegels in het bloed van je stresshormonen hoog blijven. Je lichaam en geest krijgen minder rust dan dat ze nodig hebben. Zelf kun je dit misschien niet eens meer ervaren omdat je gewend bent aan dit niveau, deze gejaagdheid, je hebt je aanpast. De opgebouwde vermoeidheid moet er vroeg of laat uitkomen; je moet in het weekend of de vakantie eerst bijkomen of je heb je lichaam en geest zo ver uitgeput dat je last krijgt van overspannenheid of burn-out(klachten).

In de oudheid hadden we veel meer rust momenten tussen de perioden van jagen, bessen zoeken en vuur maken. Het leven was minder hectisch en we waren minder in ons hoofd bezig. In de huidige westerse maatschappij zijn we heel erg van het denken en plannen, en minder op het ervaren van ons lichaam gericht. We proberen ons uit de problemen te denken, wat heel effectief is als het om praktische dingen gaat, maar veel minder als het om emotionele dingen gaat. Ons lichaam kan een bron van informatie zijn, die we echter vaak niet gebruiken. We negeren de signalen van verhoogde spierspanning en moeheid (lees: te veel stress).

Mindfulness kan je helpen bij het (eerder) leren herkennen en omgaan met stress en misschien kun je het leven ook als minder stressvol gaan ervaren. Hierover later meer op mijn site of kom maandag 13 januari naar de kennismakingsavond.

Cursus Mindfulness 2020

Bij voldoende aanmeldingen zal de cursus starten op 27 januari en bestaat uit 8 maandag avonden en een stiltedag.

De avonden beginnen om 19:30 uur en duren tot 22:00. De koffie en thee staan klaar vanaf 19:15 uur,  we starten om 19:30 uur.

De stiltedag  start om 10:00 uur en duurt tot 16:00 uur.

De volledige agenda:
maandagavond 27 januari
maandagavond 3 februari
maandagavond 10 februari
maandagavond 24 februari
maandagavond 2 maart
maandagavond 9 maart
maandagavond 16 maart
maandagavond 30 maart

Op maandag 17 en maandag 23 maart is er dus geen cursus.

Datum stiltedag volgt nog.

De cursus kost  € 360,– inclusief cursusmateriaal en audiobestanden.
Opgeven kan via email naar desiree@waddenmindfulness.nl

Heb je vragen, wil je meer informatie of wil je met mij overleggen? Stuur dan een mail naar desiree@wadnmindfulness.nl. Ik zal dan via mail of telefoon contact met je opnemen.

Kan je niet deelnemen aan deze cursus maar wil je op de hoogte worden gehouden over komende stiltedagen en/of 8-weekse cursussen? Stuur dan een mail naar: desiree@wadnmindfulness.nl

Combi-avond Yoga & Mindfulness

Wil je een avond voor jezelf en even tot of bij jezelf komen, kom dan naar een combi-avond Yoga & Mindfulness.

Adriana Bruin-Blokker geeft de yoga-oefeningen en ik begeleid de minfulnessmeditaties.  Op deze avond kun je even helemaal tot jezelf komen en uit de hectiek van alle dag stappen.

Ervaring is niet vereist en wat de yoga betreft is het de bedoeling dat je goed naar je eigen lichaam luistert en mee doet wat je mee kunt doen en niet over je grenzen heen gaat. Het gaat er niet om dat je houding zolang mogelijk vol houdt.

Als meditaties kunnen bijvoorbeeld de bodyscan, de bergmeditatie of de meermeditatie worden gedaan.

Zie voor de data de agenda

Proefles Mindfulness

Je denkt er aan om wat met Mindfulness te gaan doen maar wil graag eerst eens zien hoe dat gaat? Of heb je al Mindfulness gedaan en wil je graag een opfriscursus?

Maandagavond 13 januari geef ik een gratis proefles in “De Plaats” aan de Oosterlaan in Hollum. De les start om 19.30 uur.

Opgeven kan via desiree@wadnmindfulness.nl of telefonisch via
0519-554630

 

5 vragen

1  ‘Mindfulness is zweverig.’

Mindfulness is niet zweverig. Mindfulness is een training om je aandacht te leren richten. Je aandacht te houden bij het hier en nu. Niet in gedachten telkens af te dwalen naar iets wat vorige week niet prettig verliep of over volgende week te lopen piekeren wanneer je een presentatie hebt of een andere belangrijke gebeurtenis.

2  ‘Help mijn buurvrouw/schoonzus doet ook mee.’

Ameland is een kleine gemeenschap. Het kan zijn dat je buurvrouw of schoonzus zich opgeeft. Waarschijnlijk heeft zij dan toch een bepaalde interesse in het onderwerp, anders geef je je niet op. Ik weet dat het soms ook een belemmering kan zijn om de cursus te gaan doen. Het enige wat ik hierin kan adviseren is om het bespreekbaar te maken, of met de bekende zelf en/of met mij als trainer. Mocht er erg veel belangstelling zijn, dan moet ik toch een tweede groep starten. Dus mocht de aanwezigheid van een bekende een onoverkomelijk probleem zijn, dan kunnen we kijken of hier een mouw aan te passen is.

3  ‘Het is een een groep en dat is niets voor mij.’

Het is inderdaad in een groep van ongeveer zes tot acht personen. Het is echter geen ‘therapiegroepje’ maar een trainingsgroep. Door het delen van ervaringen in de groep leer je van elkaar…. herkenning. Het is echter niet zo dat je moet delen, je mag. Daarnaast spreken we met elkaar af wat in de groep besproken wordt, in de groep blijft. Een ander regel is dat deelnemers onderling geen adviezen aan elkaar gaan geven. Die adviezen komen vaak uit een goed hart, maar zijn veelal niet mindful.

4  Hoe gaat het in zijn werk na de kennismaking/introductieles?

In de introductieles/kennismakingsles zal ik uitleggen wat mindfulness is en je laten ervaren hoe de achtweekse cursus is opgebouwd. Daarna kun je beslissen of je je op wilt geven voor de cursus. Doe je dit, dan vraag ik je om een aanmeldingsformulier in te vullen. Daarna hebben we telefonisch contact om eventuele vragen en/of onduidelijkheden nog te beantwoorden.

5  “Ik krijg huiswerk mee en ik heb het al zo druk. Daar heb ik geen tijd voor.”

Bovenstaande uitspraak is misschien net de reden waarom je een mindfulnesstraining wil gaan doen. Je traint je ‘aandacht’ tijdens de mindfulnesstraining en zoals alles in het leven, zul je moeten oefenen om iets je eigen te maken. Als je je buikspieren wilt trainen dan is het ook nodig om  dagelijks/ aantal keren per week buikspieroefeningen te doen. Wil je je aandacht leren richten, dan zul je dit ook moeten oefenen. Het beste resultaat behaal je door deze oefeningen dagelijks te doen. Je zult dus van mij ook huiswerk mee krijgen, waar je dagelijks tijd voor moet maken voor het beste resultaat. Maar het zal je geen uren per dag gaan kosten.